Diesel 60

Čerpacia stanica Čerpacia stanica Čerpacia stanica Čerpacia stanica

Diesel 60

Ideme na spotrebu - ľahká noha ušetrí

Máme najdrahšie pohonné hmoty za posledné roky. Dosvedčujú to ceny na stojanoch našich čerpacích staníc. Nie je potom divu, že si mnohí z nás rozmyslí, či autom, pôjde alebo nie. Napríklad pri spotrebe nejakých 8 litrov na 100 kilometrov nás kilometer vyjde približne na 10 centov. Keď však budeme jazdiť za 6 litrov, výrazne ušetríme. 2, 86 euro na 100 kilometrov alebo vo výsledku aj 286 euro za rok, teda prejdeme ak 10 tisíc kilometrov. Ako je ale ušetriť?
Ak chceme jazdiť s čo najmenšou spotrebou, je potreba mať auto v poriadku. To sa dá predpokladať u úplne nového auta, lenže pozor! U nového auta je spotreba vyššia a musíme počkať ako sa auto zájde. Spotreba sa ustáli až po nejakých 5 tisíc kilometroch, kedy sa auto zabehne. Spotreba potom klesne zhruba aj o viac ako 1 liter. Dôležité sú totiž odpory, ktoré auto kladie. U zabehnutých a starších áut na ne máme vplyv aj my. Základom sú správne nahustené pneumatiky. Naopak podhustené pneumatiky zvyšujú valivý odpor, ktorý môže spotrebu zvýšiť aj o pol litra. Mali by sme teda tlak kontrolovať aspoň raz za 14 dní. A nezabúdať rozlišovať tlaky u prázdneho auta a plne naloženého. Šetriť môžeme ale od samotného štartu.
"Záleží či v letnom alebo v zimnom období. Každopádne pri štarte vozidla by mali byť vypnuté všetky spotrebiče. Motor nechať prirodzeným spôsobom rozbehnúť a potom sa plynule rozbehnúť. A až potom všetky spotrebiče zapínať, "odporúča Milan Ernest z Boscha.
Spotreba logicky rastie s rýchlosťou jazdy. "Ak zvýšite rýchlosť o 20%, spotreba paliva vám vzrastie priemerne o 40%." Základom úspornej jazdy je predvídavosť. Teda žiadna zbytočná akcelerácie alebo brzdení. Svoju úlohu hrá množstvo paliva v nádrži, teda ako vozidlo tankujeme. Najhoršie je brať do takmer prázdnej nádrže vždy tak za 8,17 euro. "Množstvo vzduchu v nádrži automobilu na seba viaže vzdušnú vlhkosť. To znamená, čím viac voľného miesta v nádrži, tým viac vlhkosti sa viaže na palivo. "
Palivo sa tak znehodnocuje a spotreba rastie. Lenže neoplatí sa kupovať ani výrazne lacné, teda na prvý pohľad výhodné palivo. Lacné pohonné hmoty nebývajú totiž práve najkvalitnejšie. "Nekvalitné palivo samo sebe už kladie vyššie nároky na preskok iskry. Prehorenie zlého paliva nie je dokonalé a to je priama cesta na zvyšovanie spotreby, "hovorí opäť Milan Ernest.
Vo výsledku tak prejdete na rovnaké množstvo lacnejšieho paliva menej kilometrov a jazda nás teda vyjde logicky na viac peňazí. Každý tiež vie, že pohodlie nie je zadarmo, a to platí aj v aute. Akýkoľvek pustený spotrebič - napríklad autorádio, dobíjanie telefónu, navigácie, zaťažujú alternátor. Avšak bez diskusie najviac si vezme klimatizácia. Tá zvyšuje spotrebu až o 20%. "Každý, kto má v aute klimatizáciu, si určite vyskúšal, že s jej zapnutím výkon poklesne."
V aute by sme tiež nemali voziť plný kufor zbytočností. Každý kilogram navyše musí auto rozpohybovať, čo opäť zvyšuje spotrebu. V čase dovoleniek a prázdnin často používame strešné nosiče a boxy. Aj tie zvyšujú spotrebu. "Záleží na výrobcovi. Niektorí majú dobre riešenú aerodynamiku strešných nosičov, ale vždy musíme rátať so zvýšením spotreby auta minimálne o 2%. Avšak môže dôjsť k zvýšeniu približne až o 30%, "uzatvára Milan Ernest.
Všetky povedané rady sú len základy úspornej jazdy. Rozhodujúci je vždy jazdný štýl. Veď sú napríklad vodiči, ktorí is ekologickým hybridom, s ktorým sa dá jazdiť pod 5 litrov benzínu na 100 kilometrov, jazdí aj za viac než dvojnásobok. Potom deklarovaná ekológie, teda spotreba a ekonomika prevádzky, mizne vo vieru v hrdle nádrže.